Medverkande företag
Arkiv
- december 2016
- augusti 2016
- maj 2016
- april 2016
- februari 2016
- november 2015
- september 2015
- augusti 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- augusti 2014
- juni 2014
- mars 2014
- februari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- maj 2013
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- februari 2012
- januari 2012
- november 2011
Vad är lean?
I boken Vad är Lean? En guide till kundfokus och flödeseffektivitet, av Niklas Modig och Pär Åhlström, beskrivs att många går vilse i lean införandet. Det är något vi också fått höra när vi träffat medarbetare i organisationer som vill införa lean i sin verksamhet. En av orsakerna till detta är att många glömmer eller missar att de ska bygga sitt införande på organisationens egna värderingar. Boken beskriver bland annat vad Toyotas ledning tänker att lean är. De menar att det är viktigt att börja med organisationens värderingar för att sedan gå vidare till hur dessa i praktiken ska genomsyra verksamheten, de kallas för principerna. När de finns är det bra att gå vidare till vilka metoder som ska användas för att omsätta värderingarna i praktiken. När detta är gjort ser man över vilka verktyg som passar bäst i organisationen för att genomföra det som ska levereras till kund. Det här betyder egentligen att alla organisationer själva ska leana sin verksamhet utifrån sina förutsättningar. Grundtanken är flödeseffektivitet vilket ska ge kunden ett mervärde. Om ni använder er av oss på Jämlean vid er leanimplementering kommer grundförutsättningarna med värderingar inte att tappas bort eller hastas över, vi hjälper er att ta med detta på alla nivåer för att inte hamna vilse i leanprocessen. Vi hjälper er från topp till botten med detta och ser oss som komplement till er egna leanprocess. När vi är med i processen visar vi hur ni ska göra för att ta tillvara alla era medarbetares erfarenheter och kunskaper.