Vad är lean?

I boken Vad är Lean? En guide till kundfokus och flödeseffektivitet, av Niklas Modig och Pär Åhlström, beskrivs att många går vilse i lean införandet. Det är något vi också fått höra när vi träffat medarbetare i organisationer som vill införa lean i sin verksamhet. En av orsakerna till detta är att många glömmer eller missar att de ska bygga sitt införande på organisationens egna värderingar. Boken beskriver bland annat vad Toyotas ledning tänker att lean är. De menar att det är viktigt att börja med organisationens värderingar för att sedan gå vidare till hur dessa i praktiken ska genomsyra verksamheten, de kallas för principerna. När de finns är det bra att gå vidare till vilka metoder som ska användas för att omsätta värderingarna i praktiken. När detta är gjort ser man över vilka verktyg som passar bäst i organisationen för att genomföra det som ska levereras till kund. Det här betyder egentligen att alla organisationer själva ska leana sin verksamhet utifrån sina förutsättningar. Grundtanken är flödeseffektivitet vilket ska ge kunden ett mervärde. Om ni använder er av oss på Jämlean vid er leanimplementering kommer grundförutsättningarna med värderingar inte att tappas bort eller hastas över, vi hjälper er att ta med detta på alla nivåer för att inte hamna vilse i leanprocessen. Vi hjälper er från topp till botten med detta och ser oss som komplement till er egna leanprocess. När vi är med i processen visar vi hur ni ska göra för att ta tillvara alla era medarbetares erfarenheter och kunskaper.

Detta inlägg är publicerat i Uncategorized och taggat , , , , , . Bokmärk permalink. Skriv en kommentar eller lämna en trackback: Trackback URL.

Skriv en kommentar

Din epostadress delas eller publiceras aldrig Obligatoriska fält är markerade med *

*
*

Du kan använda dessa HTML-taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>